Ettevõtjad kohandavad hindu majandusoludega

Martin Lindpere, Eesti Panga ökonomist

Tarbija ostukorvi maksumus jaanuaris odavnes Eesti Statistikaameti andmetel 0,6 protsendi võrra. Möödunud aasta jaanuariga võrreldes on hinnad 4,1 protsenti kõrgemad.

Aasta alguse põhjal saab öelda, et järjest enam ettevõtteid reageerib muutunud majandusoludele hindade kohandamisega. Viimase kolme kuu jooksul on hinnad alanenud üle ühe protsendi. Seega on inflatsioonisurved jätkuvalt langustrendil.

Tarbija ostukorv odavnes vaatamata sellele, et aasta alguses leidsid aset mitmed administratiivsed hinnatõusud. Nii tõusis käibemaksumäär mitmetel kultuuri- ja majutusteenustel, ravimitel ja perioodikal. Samas kiirenes osade monopoolsete eluasemeteenuste hinnatõus, mis pole kooskõlas praeguse majandusseisuga. Hindade seadmine sõltuvusse mineviku inflatsioonist, nagu näiteks vee puhul, kahandab majanduse suutlikkust kohanduda kiirete muutuste ajal ja seda tuleks vältida.

Olulise panuse ostukorvi odavnemisse jaanuaris andsid eelmise aasta lõpul alanud soodusmüügid, mis on aastatagusega võrreldes märgatavalt ulatuslikumad. Ilmselt üks kõigi aegade suuremaid allahindluskampaaniaid leidis aset rõiva- ja jalatsikaubanduses. Mitmete Lääne-Euroopa riikidega võrreldes on meie hooajalised hinnalangused endiselt väiksemad ja katavad väiksemat osa kaupade nomenklatuurist.

Lähiajal on oodata piimatoodete ja transporditeenuste hindade alanemist, mis tuleneb suuresti mootorikütuse ja muu toorme odavnemisest maailmaturul. Soojusenergia lõpptarbijahindadesse pole energiakandjate odavnemine veel jõudnud, kuid imporditava maagaasi odavnemise tõttu peavad need hinnad langema hakkama lähikuudel.

Inflatsiooni alanemine jätkub ning käesolevaks aastaks ootab Eesti Pank põhistsenaariumis inflatsiooniks 2 protsenti.