Eesti majanduskasv on sel aastal olnud hoogne, jõudes viimaste andmete
kohaselt pea 6%ni. Nii kiire kasv on rõõmustav, sest eelmistel aastatel
liikus majandus edasi pigem paari protsendi haaval. Siiski on nii kiirel
kasvul varjupool. Kinnitust on saanud varasemad hinnangud selle kohta, et
Eesti majandus ületab oma jätkusuutlikku taset, piltlikult öeldes elame
veidi üle oma võimete.
Majandus saab jätkusuutlikku taset ületada üksnes ajutiselt, sest kui
ettevõtted ei suuda tootmismahtu suurendada sama ruttu kui nõudlus kasvab,
siis hakkab hinnakasv liigselt kiirenema ja ettevõtete konkurentsivõime
vähenema. Selle paratamatu tagajärg on majanduskasvu raugemine. Eestis on
ettevõtted rakendanud tootmisvõimsust juba mõnda aega tavapärasest
intensiivsemalt ja surve tööjõukulusid tõsta püsib tööjõupuuduse
tõttu endiselt tugev. Peale selle on viimasel ajal tuntavalt hoogustunud ka
tootmis- ja tarbijahindade kasv. Kõik see väljendab üheselt, et
majanduskasvu praeguseks saavutatud tempo ei saa kaua kesta. Seda peaks
arvesse võtma ka järgmise aasta riigieelarve kavandamisel, sest
eelarvepoliitika üks eesmärk rahaliidus on stabiliseerida kohalikku
majandust.
Tõsi, praegu pole põhjust arvata, et majandus on laialdaselt
ülekuumenenud, sest tegevusalati on pilt üsna erisugune. Osaliselt on
majanduskasvu kiirenemine tulenenud varem raskustes vaevelnud tegevusalade
– põlevkivitööstuse ja energiatootmise – paremast käekäigust. Nende
puhul saab rääkida tootmismahtude taastumisest, kuid enamikku
tegevusaladest iseloomustab mõõdukas elavnemine. Kaubandusel on tänu
elanike sissetulekute suurenemisele läinud keskmisest paremini. Viimaste
kõrval eristub ehitussektor, mis töötab pea maksimumvõimsusel, sest nii
ettevõtete, majapidamiste kui ka valitsemissektori suurem nõudlus
ehitusteenuste järele on langenud ühele ajale. Ehitussektor võib üle
kuumenda ja sellest ohust piisab, et tunda muret kogu majanduse pärast, sest
üksikute tegevusalade ülekuumenemine võib kanduda ka teistele
tegevusaladele.
Äsja rahandusministeeriumis valminud suvine majandusprognoos näitab samuti,
et nii sel kui ka järgmisel aastal on majanduse maht suurem, kui pikema aja
jooksul jätkusuutlik oleks. Selleks, et majanduskasv aasta-aastalt
võimalikult vähe varieeruks, et seda saaks paremini ennustada ja et kasvu
stabiilsus suurendaks kindlust tuleviku suhtes, peaks riik praeguses
olukorras majandusest raha välja võtma ja panema selle sinna tagasi siis,
kui erasektoril läheb mingil põhjusel jälle kehvemini. Teisisõnu, kuna
praegune aeg soosib tavapärasest suuremat tulude laekumist eelarvesse, peaks
riigieelarve olema planeeritud nominaalse ülejäägiga. Ettenägelik oleks
ka reservi suurendada, et seda oleks võimalik tsükli järgmises etapis, kui
majandusel enam nii hästi ei lähe, kasutada nõudluse turgutamiseks.
Valitsuskabinet lõpetas sel korral riigieelarve läbirääkimised
erakordselt kiiresti ja riigieelarve eelnõu valmis vaid mõni päev pärast
rahandusministeeriumi prognoosi. Eelnõu puhul võib positiivsena esile
tõsta seda, et kuigi struktuurset puudujääki kavandatakse endiselt, on see
väiksem kui varem riigieelarve strateegias planeeritud. Nominaalse
positsiooni kohta on selle loo kirjutamise hetkel vaid üldsõnaliselt teada,
et see on nullilähedane. See, millisel kujul riigikogu järgmise aasta
eelarve vastu võtab, on veel lahtine, kuid teada on, et seaduse järgi ei
tohi muutmisettepanekud põhjustada riigieelarve eelnõus ette nähtud
eelarvepositsiooni halvenemist.
Tuleb lisada, et majanduse stabiilsuse seisukohalt pole oluline üksnes
eelarvepositsioon, vaid ka eelarve võimalik mõju mõnele kitsamale
majandusvaldkonnale. Puudujäägi ühe põhjusena on välja toodud
koalitsioonileppes kirja pandud strateegilised investeeringud. Need
lisanduvad riigi teistele investeeringutele ja annavad tööd ennekõike
ehitussektorile – ja riik tellib küllaltki palju ehitustöid. Kui kümme
ja rohkem aastat tagasi moodustasid valitsemissektori ehitusinvesteeringute
kulud umbes kolmandiku ettevõtete omadest, siis viimastel aastatel on
valitsemissektori kulud olnud pool ettevõtete omadest ja püsinud
kasvutrendil. Seega on riigi panus ehitussektori käekäigu kujunemisse
arvestatav.
Majandus on sisse saanud korraliku kasvuhoo. Tähelepanuväärne on seegi, et
ettevõtted on suutnud taas kasumeid suurendada ja seda tööjõukulude
kiirest kasvust hoolimata. Vähemalt osaliselt on see teoks saanud tänu
välisturgude paranenud olukorrale, mis on lasknud ekspordihindu varasemast
rohkem tõsta. Kuid see on ajutine turgutus, sest kui me loodame oma
sissetulekutaset nii kasumite kui ka töise tulu vormis konkurentidest
kiiremini tõsta, siis peab meie tootlikkuse kasv edestama naabrite oma.
Naabritega võrreldes kiirem tootlikkuse kasv on võimalik, kui ettevõtetel
on motivatsiooni tulevikku investeerida. Kui aga riiklikud tellimused
ehitussektorile muudavad ehitusteenused erasektori jaoks raskemini
kättesaadavaks ja märksa kallimaks, siis piirab see ettevõtete võimalust
investeerida tulevasse kasvu. Isegi kui kõne all on nii tähtsad kulutused
nagu paremat konkurentsivõimet ja tootlikkust tagavad riiklikud
taristuinvesteeringud, tuleks neid teha aktiivsemalt ajal, kui erasektori
tellimused näitavad nõrgenemise märke.
Kokkuvõttes on majanduskasvu kõikumine Eestis olnud pretsedenditult üks
Euroopa suurimaid. See on sotsiaalselt kulukas, toob kaasa kapitali ja
tööjõu ebaefektiivse paigutuse, suurendab ettevõtete ja majapidamiste
ebakindlust ning vähendab majanduse usaldusväärsust ja pikaajalist
kasvuvõimet. Prognoosid näitavad, et majandus jätkab lähiajal üle oma
võimete ja vajadus ülekuumenemist vältida on päevakorral.
Artikkel ilmus 20. septembril 2017 Äripäevas.